Audi fitili ateşledi! Tartışmaların odağında bu kez Xiaomi var


Xiaomi’nin yeni nesil elektrikli aracı YU7’nin tüketici sınıfı bir işlemciyle satışa sunulması, otomotiv sektöründe büyük bir tartışmayı yeniden gündeme getirdi. FAW-Audi Satış Genel Müdür Yardımcısı Li Fenggang, paylaştığı videolu açıklamada tüketici elektroniğine yönelik çiplerle otomotiv sınıfı çipler arasındaki farklara dikkat çekti ve araçlarda deneysel uygulamalara yer olmadığını vurguladı.

Xiaomi YU7’de mobil işlemci kullanılması tartışmaları alevlendirdi!

Bu çıkış, Xiaomi YU7’nin kokpit sisteminde Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 işlemcisinin kullanıldığının ortaya çıkmasının ardından geldi. Li, otomotiv çiplerinin AEC-Q, ISO 26262 ve IATF 16949 gibi sıkı uluslararası sertifikalardan geçmesi gerektiğini, buna karşılık tüketici sınıfı çiplerin sadece akıllı telefon, bilgisayar ve ev elektroniği gibi ürünlerde kullanıldığını hatırlattı.

Araçların yüksek sıcaklık, soğuk, nem, toz, titreşim gibi aşırı çevresel koşullarda çalıştığını belirten Li, bu nedenle otomotiv çiplerinin -40°C ile 150°C arasında sorunsuz çalışabilmesi gerektiğini söyledi. Buna karşın tüketici sınıfı çipler yalnızca 0°C ile 70°C aralığında çalışabiliyor. Ayrıca otomotivdeki donanımların 10-15 yıl dayanması beklenirken, tüketici çiplerinin ömrü 3-5 yıl ile sınırlı kalıyor.

Li, çiplerdeki güvenlik payının da önemine işaret ederek, mobil cihazlarda 1 milyon birimde 500’e kadar arıza kabul edilebilirken, araçlarda bu oranın 1 PPM’in altına düşmesi gerektiğini vurguladı. Xiaomi YU7’nin piyasaya sürülmesiyle alevlenen tartışmalar arasında ilginç bir detay da, aracın kokpitinde tüketici sınıfı Snapdragon 8 Gen 3 çipi kullanılırken, içindeki mendil kutusunun “araç sınıfı” olduğunun belirtilmesi oldu.

Ancak otomotivde tüketici sınıfı çiplerin kullanımı sadece Xiaomi’ye özgü değil. Tesla, yaklaşık 10 yıl önce benzer çipleri kullanmaya başlamış ve bir süre sonra aşırı ısınmadan kaynaklı büyük çaplı geri çağırmalarla karşı karşıya kalmıştı. Bugün gelinen noktada YU7’nin satış başarısı, “Akıllı araçlarda kokpiti tüketici sınıfı çip mi yönetsin?” sorusunu yeniden gündeme taşıdı.

Tongji Üniversitesi Otomotiv Fakültesi’nden Prof. Zhu Xichan, bir otomobilde yaklaşık 1.000 çip bulunduğunu belirterek, can ve mal güvenliğini doğrudan etkileyen modüllerde kullanılan çiplerin mutlaka AEC-Q100 ve ISO 26262 gibi fonksiyonel güvenlik sertifikalarına sahip olması gerektiğini söyledi.

Güvenliğe doğrudan etkisi olmayan modüller için ise sadece AEC-Q100 çevresel testlerinin yeterli olabildiğini ifade etti. Snapdragon 8 Gen 3 çipinin Ekim 2023’te piyasaya sürüldüğü düşünüldüğünde, tam otomotiv sertifikasyonunu alması için normalde bir yıllık bir süreç gerektiği değerlendiriliyor. Bu da Xiaomi’nin sertifikasyon süreci tamamlanmadan çipi doğrudan kullandığına işaret ediyor.

Bazı üreticilerin daha gelişmiş ve maliyeti düşük olduğu için bu tür tüketici çiplerini güvenliğe doğrudan etkisi olmayan alanlarda tercih ettiği de biliniyor. Ancak uzmanlar, AEC-Q100 testi geçmeyen çiplerin kesin olarak otomotiv sınıfı sayılamayacağı konusunda hemfikir.



Haber Kaynak Linki

Related Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir