Tesla’nın Çin pazarındaki satışları temmuz ayında bir kez daha düşüş gösterdi. Şirket, geçtiğimiz ay ülkede 67.886 adet elektrikli araç sattı. Bu rakam, geçen yılın aynı dönemine göre %8,4, bir önceki aya göre ise %5,2 oranında gerileme anlamına geliyor. Böylece Tesla, son on ayın dokuzunda yıllık bazda satış kaybı yaşamış oldu. Sadece haziran ayında %0,8’lik sınırlı bir artış görüldü.
Tesla, Çin pazarında kötü gidiyor
2025’in Ocak-Temmuz döneminde toplam satışlar ise 432.360 adet olarak kaydedildi. Bu da geçen yılın aynı dönemine göre %13,7’lik bir düşüşe işaret ediyor. Çin’de giderek sertleşen rekabet koşulları, yerli markaların yükselişi ve yurt dışı ihracatındaki daralma, bu zayıflamanın başlıca nedenleri arasında gösteriliyor.

Tesla’nın Çin’deki üretim faaliyetleri, Şanghay’daki fabrikada üretilen iki modelle sınırlı: Model 3 ve Model Y. Özellikle Model Y, bugüne kadar şirketin Çin pazarındaki temel taşı konumundaydı. 2024 yılında 480 binden fazla satışla Çin’in en çok satan otomobili olmuştu. Aynı yıl, Tesla’nın Çin satışlarının yaklaşık %75’i bu modelden geldi.
Ancak bu başarı, 2025’e taşınamadı. Ocak ayında tanıtılan makyajlı Model Y “Juniper” versiyonu, ilk beklentilere rağmen düşüş eğilimini tersine çeviremedi. Model Y, yılın ilk yarısında 171.491 adet satışla geçen yılın aynı dönemine göre %17,5’lik bir düşüş yaşadı. Bu gerileme, Tesla’nın Çinli markalar karşısında pazar payı kaybettiğini açıkça ortaya koyuyor.
Şirketin bu durumu dengelemek için hazırladığı en önemli hamle, sonbaharda piyasaya sürülmesi beklenen 6 koltuklu Model Y L olacak. Çinli regülatörlerin açıkladığı teknik verilere göre bu yeni model, mevcut Model Y’den 150 mm daha uzun dingil mesafesine ve 179 mm daha uzun toplam gövdeye sahip olacak. Bu sayede özellikle geniş ailelere hitap eden SUV ve MPV segmentinde Tesla’nın rekabet gücü artırılmak isteniyor.